Hanssens - beyond telecom

hanssens education focust 100% op eindgebruikers

"If you want to make enemies, try to change something." 

Voormalig Amerikaans president Woodrow Wilson, had het bij het rechte eind. Verandering botst op weerstand. Alles precies blijven doen zoals gisteren, bespaart je heel wat denkwerk, het kost je niets, je hebt de gewoonte aangeleerd en je kent de routine. Maar zo werkt het dus niet.Het kost je als organisatie eigenlijk wel heel veel, want je verliest namelijk je voorsprong op de markt.

 

de daverende trein van 'digitalisering' zorgt soms voor onrust

We evolueren constant als organisatie. We moeten ons continue heruitvinden en hiervoor gebruik maken van de juiste middelen. En dit geldt zeker voor onze manier van communiceren. Ook jouw organisatie moet hierop inspelen als je de trein van digitalisering niet wilt missen. En inderdaad, elke verandering vraagt heel wat inspanning van jezelf en jouw medewerkers. 

 

het slagen van nieuwe tools hangt af van acceptiegraad medewerkers

Hanssens merkte de afgelopen jaren dat, met de introductie van nieuwe communicatietools, de bereidheid en het enthousiasme van medewerkers bij organisaties soms laag was. De lancering van nieuwe tools werd matig ontvangen, er werd nauwelijks mee gewerkt of de medewerkers zagen er geen meerwaarde in. Vaak met als gevolg dat ze teruggrepen naar oude gewoontes en zo de investering volledig teniet werd gedaan.

hanssens speelde hierop in en ontwikkelde een gamma aan diensten die gebundeld wordt in 'hanssens education' waarmee we ons 100% focussen op de eindgebruiker

Terwijl opleidingen aan eindgebruikers vroeger vooral als bijzaak werden aanzien en 'snel snel' werden gegeven, focussen we ons nu ook volop op de menselijk kant van een project uitrol en dus niet enkel het technische aspect. We hebben intussen geleerd dat tevredenheid over een oplossing recht evenredig loopt met de manier waarop nieuwe technologieën worden geïntroduceerd, gekaderd en aangeleerd.

 

Hanssens Education is dus eigenlijk essentieel voor een succesvolle uitrol van nieuwe communicatietools:

  • We zorgen voor een duidelijke structuur in de opleiding van eindgebruikers 
  • We bieden de mogelijkheid tot een uitgebreid “user adoption” traject 
  • Ons education team bestaat uit toegewijde trainers die zich ontfermen over de 'menselijke' kant van het project

 

gebaseerd op principes van ADKAR

User Adoption is meer dan de medewerkers helpen een nieuwe toepassing optimaal te gebruiken. Het is de begeleiding van verandering, die start bij de aankoopbeslissing en pas eindigt na de uitrol van de oplossing.

Dit vraagt een duidelijke aanpak rond: 

  • opleiding
  • coaching
  • omgaan met weerstand
  • sponsorship
  • communicatie
wat is ADKAR?

Hiervoor baseren we ons op het doel-georiënteerde change managementmodel van ADKAR (Prosci). Het ADKAR-model is vooral bedoeld als coaching instrument om medewerkers te helpen en bij te staan gedurende veranderprocessen binnen organisaties:

  • Awareness: Het begrijpen waarom een bepaalde verandering noodzakelijk is.
  • Desire: De wil om de verandering te ondersteunen en te doorlopen.
  • Knowledge: De kennis die nodig is om de verandering te uit te voeren.
  • Ability: In staat zijn die kennis in de praktijk te om te zetten.
  • Reinforcement: Het verankeren van de verandering en omzetten naar nieuwe gewoonten.

Intussen kiezen al heel wat van onze klanten ervoor om hun investering nog beter te laten renderen, door voor één of meerdere van de Hanssens Education pakketten te kiezen. We bieden dergelijke trajecten modulair aan, zodat het past in elk budget en in elke organisatie. 

slimmer communiceren?

contacteer onze experts